tisdag 2 mars 2010

Tillbaka i Mombasa

Jag överlevde. Miniflyg som tog 16 personer, tillverkat 1989 i Slovenien lyfte, landade, lyfte, landade osv. Vissa gånger på grus, andra på sand och sällan asfalt.
Flyg fungerar som bussar här. För att ta oss till Maasai Mara i västra Kenya lyfte vi från Mombasa, landade i Diani som ligger 7 min norrut, två timmar senare landade vi i Keekoro för att sist landa i Mara. Trånga små stolar, ingen AC. Trots allt tvekade jag aldrig på säkerheten. Två trevliga piloter som flyger såhär fram och tillbaka varje dag. Ibland är det elefanter och giraffer på landningsbanan, sa de. Då får man cirkulera lite så flyttar de sig tillslut... hmm...

Går inte att sammanfatta allt. Helt GALET att vara ute i vildmarken, bo i tält (ok...lyxtält  - det var tält på utsidan men ett hotellrum på insidan med rosenträsparkett, marmordusch, osv. visar bilder sen...)
Att gå upp halv 6 på morgonen för att åka på safari - komma tillbaka för frulle - ge sig ut igen tills lunch - och igen efter lunch fram till middag.  Har sett en lejonklan döda och äta upp ett vildsvin (ni vet, Pumba i timon och pumba) en leopard på jakt, elefanter och stått 10 meter ifrån en jättealligator.
Naturen är så fantastisk.
Har besökt en Maasai-by och fått se hur dessa människor verkligen lever, i hyddor. Hur deras lunch består av ihopkokat  blod med mjölk och hur de tror på poligami och männen kan ha hur många fruar som helst.

Det var kallt i Mara, har haft fyra lager kläder på mig och det har regnat massor.

Med andra ord - ganska skönt att vara tillbaka i värmen i Mombasa. I dag är sista dagen, jag har solat och njutit av allt solsken, god mat och dryck. Sitter i Receptionen och surar med min MacB - internet fungerar inte idag på min hotellvinge där vi bor - men det får helt enkelt gå bra att sätta här  :)

Bloggar mer om en stund, bilder kommer i helgen, kwaheri

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar