lördag 18 september 2010

Brunch

Om du gör dig värdig, ska jag en dag bjuda på brunch.
Jag svär dyrt och heligt att jag ska sätta alla mina två hjärnceller i arbete och leta fram den icke-existerande fingertoppskänsla för matlagning som jag har och bjuda dig på den bästa morgonen i ditt liv.
Jag är en dålig kock, men det som kommer rädda mig är min känsla för socker. Allt sött är gott, därför behöver ni inte tvivla på att detta blir bra.
Kokhett kaffe av nymalda kenyanska bönor med lite 3% mjölk. Eller varm choklad med vispgrädde om du behagar. Färskpressad apelsinjuice full med fruktkött på andra sidan bordet.
Jag lovar att bjuda på bröd, precis ur ugnen mörkt bröd med russin och aprikos, i en liten flätad korg med rutig duk. Fortfarande varmt så smöret smälter när du brer. Västerbottenost, skinka och ett par ringar paprika på det.
Precis som i USA bjuds det på ägg och bacon. Cinnamonbagels och peanutbutter om du hellre vill ha det än grovt bröd.
Vaniljyogurt med massor av färsk frukt, hackade nötter och strimlad honung för lite C-vitamin.
Sist men inte minst, pannkakor med banan och nutella.
Voilá!
Slår både Hilton och SAS och andra hotellkedjor värda att omnämnas.

Men vad det inte slår är när jag är hemma hos min pojkvän, ligger och drar mig under duntäcket och han är nere och stökar. Jag går ner, killen har varit och handlat ciabatta, gjort i ordning dessa på mitt absoluta favoritsätt med hans mammas gudomliga pesto och parmesan on top. 
Turkisk yogurt med cashew, persika, honung och special-K, nybryggt kaffe med mjölk och apelsinjuice. Helsingborgs dagblad och honom som sällskap till det.
Inget slår en sådan morgon.


Ibland är jag inte ens värd det - för jag glömmer att säga tack och visa hur mycket jag uppskattar det.
Så, Tack tack tack tack.

Nu sitter jag hemma och surar med feber och halsont och äter en bit melon och en kanelbulle till frukost. Jag får stå mitt kast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar